måndag 4 juli 2011

Om ni får problem...

..med renen, lämna en kommentar så kan jag kanske hjälpa till. Jag har börjat min uppstickade ren på ett helt annat sätt än mönstret och diagrammet visar. De tre första varven, där huvudet börjar, har jag bytt ut mot de varv som Elsebeth Lavold startar flera av sina vikingaflätor med, med ökade maskor på en avigvänd slätstickad bakgrund.  Hur hon gör finns i boken Vikingamönster i stickat från 1998. När jag stickade som i mönstret blev det inte så bra. Alla ökningar har jag gjort genom att ta tråden mellan föregående varvs maskor och sticka den vriden. OBS att några vridningar görs på de aviga varven. Mitt diagram visar hur det ska se ut från rätsidan. Djurtemat: Lavold har stickat drakhuvuden i sin bok. Jag har också hittat en sköldpadda , en orm och en spindel.

2 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Åh så roligt! Jag la till dom oxå

/J

Pernilla sa...

Sköldpaddan var ju söt, men spindeln hoppar i alla fall jag över.